فواید سویا برای بدن

فواید سویا برای بدن

سویا تنها حبوباتی است که پروتئین موجود در آن در مقایسه با سایر حبوبات بسیار شبیه به پروتئین‌های حیوانی بوده و می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای گوشت مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف سویا باعث:                                                                       

* كمك به هضم غذا

* پایین آوردن كلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* كاهش عوارض یائسگی

* كاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ

مواد مغذی در سویا

ویتامین : Eدانه سویا محتویویتامین E است كه روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از كم خونی جلوگیری می كند.

 

ویتامین: B1 موجود در دانه سویا جلوی خستگی و انواع بیماری های عصبی را می گیرد، افزایش دهنده انرژی است و برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای ورزشكاران و میانسالان مفید می باشد.  

ویتامین:  B2 كه در سویا وجود دارد، از زخم های لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنین از مبتلا شدن به آب مروارید پیشگیری می كند.

منیزیوم:منیزیوم موجود در سویا اثرات مفید بر استخوان و رگ های خونی، مخصوصا بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خونو انسداد رگ های خونی جلوگیری می كند.

كلسیم:استئوپروز)پوکی استخوان( یكی از بیماری های شایع استخوان است كه در این بیماری استخوان ها كوچك و شكننده می شوند. ورزش كردن و استفاده از مكمل های کلسیمو ویتامینDو مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

ایزوفلاونیدها:پروتئین سویا منبع سرشاری از ترکیباتی موسوم به ایزوفلاون‌ها است که در پیشگیری از سرطان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از وقوع بیماری‌های قلبی- عروقی نقش بسیار مهمی دارد.

فیبر:فیبر موجب كاهش وزن، كاهش كلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش كاركرد روده ی بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگو همچنین یبوستجلوگیری می کند.

شما اگر سویا را با دیگر پروتئین ها از قبیل شیر و گوشت مصرف كنید، در كاهش كلسترول خونتان اثر زیادی دارد.

شما می توانید به سالاد، سوپ و خورش خود سویا بیفزایید و با این کار موجب بالا بردن ارزش غذایی تان و خوش طعم كردن آنها شوید.

سویا حاوی یک نوع زداینده قوی، به نام ساپونین می باشد. ساپونین ها با از بین بردن میکروب های مضر سلامت بدن را تثبیت می کند.

کد خبر: 29
  تاریخ خبر : 4 آبان 1392